PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مقایسه قیمت بلیط های داخلی و خارجی در ایران // خواندنی //



Behrang
28-01-2009, 09:22
افزايش 15 درصدي قيمت بليت هواپيما كه از 23ديماه امسال به مسافران تحميل شده وضعيت گردشگري هوايي كشورمان را با چالشي جدي مواجه كرده است.
در حال حاضر برگزاركنندگان تورها بيشترين آسيب را از اين افزايش قيمت متحمل شدهاند اما در عمل اين مسافران پروازهاي داخلي هستند كه بيش از نرخ پروازهاي خارجي به ازاي هر ساعت – صندلي هزينه ميپردازند.

اين در حالي است كه ظرف سال گذشته دستكم 3بار در تاريخهاي 21 مرداد، 16 مهرماه و 5 ديماه سازمان هواپيمايي كشوري اقدام به اعلام نرخهاي جديد كرده است و مقايسه نرخ بليت هواپيما از اسفند 85 تا ديماه 87 نشان از آن دارد كه افزايشي 50 درصدي به مسافران تحميل شده است.

اما وزير راه و ترابري در پي افزايش اخير قيمتها تاكيد كرده است كه هيچ افزايش قيمتي در اين سالها متوجه مسافران نشده است.

با اين اوصاف بهنظر ميرسد به بهانه واقعي كردن نرخ بليت هواپيما، قيمتهاي غيرواقعي به مسافران تحميل ميشود و اين كار ميتواند سرنوشت گردشگري هوايي داخلي را به شدت تحتتأثير خود قرار دهد و مسافرت با هواپيما را در انحصار قشري خاص از جامعه درآورد و اين در حالي است كه سازمان ميراثفرهنگي، صنايعدستي و گردشگري مدعي تلاش براي همهزماني و همهمكاني كردن سفرها و از آن مهمتر راهاندازي سفرهاي ارزانقيمت بوده است.

بدينترتيب مسافرت به مقاصدي دور نظير سيستان و بلوچستان كه راهآهن هم ندارد عملا از ليست مسافرتهاي عمومي حذف ميشود. به گزارش همشهري، گرچه سازمان تعزيرات حكومتي و سازمان حمايت از مصرفكننده و توليدكننده قصد داشتند با اين اقدام سازمان هواپيمايي كشوري برخورد كنند اما بهنظر ميرسد در نشستي كه دوشنبه شب گذشته بين اين گروهها يعني شركتهاي هواپيمايي، سازمان هواپيمايي كشوري و سازمان تعزيرات حكومتي برگزار شده اين تحميل قيمت به مسافران قطعي شده باشد.

در اين ميان و در آستانه نوروز و در فصل پرمسافر سفر به جنوب كشور كه همگي مسيرهايي طولاني دارند و امكان مسافرت با قطار هم به آنها محدود است آنچه بيش از هر چيز به گردشگري هوايي ايران ضربه ميزند اظهارات غيرواقعي مسئولان صنعت هواپيمايي كشور است.

براي نمونه سعيد حسامي مديرعامل شركت هواپيمايي هما گفته است: « قيمت بليت در دنيا ساعتي 300يورو است اما در ايران حتي با افزايش اخير نيز اين قيمت به ساعتي حدود 35 هزار تومان رسيده و قابل مقايسه با خارج از كشور نيست.»

اين در حالي است كه اساسا قيمت بليت هواپيما در دنيا مقرراتزدايي شده است و شركتهاي هواپيمايي براساس قواعد رقابت، نرخ تعيين ميكنند و ساعتي آن را محاسبه نميكنند.

اما با نگاهي به نرخهاي ابلاغ شده از سوي سازمان هواپيمايي كشوري به شركتهاي هواپيمايي داخلي، ميتوان تحميل قيمت به مردم را به وضوح لمس كرد.

اگر بخواهيم بدانيم در مورد چه موضوعي صحبت ميكنيم بايد نگاهي به نرخ بليتهاي ابلاغ شده براي پروازهاي بينالمللي بيندازيم. براي نمونه بهاي بليت پرواز تهران – كوالالامپور – تهران با متوسط 16 ساعت پرواز 700 هزار تومان است.

قيمت بليت در پروازي نظير تهران – فرانكفورت – تهران با متوسط 11 ساعت پرواز 600 هزار تومان است. قيمت بليت پرواز تهران – دوبي – تهران نيز با متوسط 4 ساعت پرواز 200 هزار تومان و در پرواز تهران – استانبول – تهران با متوسط 7 ساعت پرواز 350 هزار تومان است. با اين حساب ميتوان متوسط هر ساعت پرواز را براي يك صندلي زير 50دلار محاسبه كرد.

گزارش خبرنگار ما از بررسي قيمتهاي ابلاغي با احتساب 15 درصد افزايش حاكي از آن است كه بهطور متوسط هر دقيقه پرواز براي هر صندلي بالاي 710 هزار تومان به مسافران تحميل شده است. بنابراين براي هر ساعت پرواز مسافر پروازهاي داخلي كشورمان بالاي 43هزار تومان حدود 43 دلار بايد پرداخت كند.

البته بايد به اين مبلغ 5 درصد عوارض شهرداري و 2 درصد عوارض فرودگاهي را هم افزود كه در مجموع براي 60 دقيقه پرواز داخلي مسافر حدود 7/46 دلار پول ميپردازد.اين در حالي است كه براي هر ساعت مسافرت به مقصدي چون كوالالامپور مسافر حدود 42دلار ميپردازد.

اما موضوع به همين جا ختم نميشود؛ قيمت سوخت در پروازهاي داخلي براي هر تن 130دلار محاسبه ميشود در حالي كه قيمت بينالمللي سوخت در پروازهاي بينالمللي 750 دلار محاسبه ميشود. به عبارت ديگر دولت براي پروازهاي داخلي 620 دلار در هر تن به شركتهاي داخلي يارانه ميپردازد.

بررسي خبرنگار همشهري دراينباره نشان از آن دارد كه عملا حدود 25 دلار در هر صندلي به درآمد شركتهاي هواپيمايي داخلي افزوده ميشود يعني شركتهاي هواپيمايي در حال حاضر براي هر ساعت پرواز 7/46 دلار از مسافران ميگيرند و حدود 25 دلار هم يارانه سوخت شامل حالشان ميشود كه عملا براي هر يك ساعت پرواز داخلي 7/71 دلار درآمد متوجه شركتهاي هواپيمايي داخلي است در حالي كه براي هر ساعت پرواز خارجي 42 دلار از مسافر گرفته ميشود و مشخص نيست چرا مسافران پروازهاي داخلي بايد چنين هزينه سنگيني را متحمل شوند.

اگر بخواهيد بدانيد چگونه يارانه سوخت متوجه شركتهاي هواپيمايي ميشود بايد به گفته يكي از كارشناسان صنعت هواپيمايي كشورمان استناد كنيم كه بهطور مثال هر هواپيماي توپولوف 150صندلي دارد و براي هر ساعت پرواز 6 تن سوخت مصرف ميكند. در هر ساعت پرواز داخلي 6 تن سوخت يارانهاي دريافت ميكند كه معادل 3 هزار و 720 دلار ميشود كه براي هر صندلي آن حدود 25 دلار ميشود.

با اين وصف مشخص نيست گردشگري داخلي كشورمان با هواپيما قرار است به چه مسيري هدايت شود. اين در حالي كه شركتهاي هواپيمايي داخلي با عقد قرارداد با آژانسهاي فروش بليت بين 10 تا 25 درصد زير قيمت مصوب بليت خود را ميفروشند.

به عبارت ديگر مشخص نيست چرا در چارتر كردن هواپيما شركتهاي هواپيمايي حاضرند با تخفيف 25 درصدي صندلي خود را در اختيار آژانسها قرار دهند ولي براي مسافران عادي چنين رقم گزافي درنظر گرفته ميشود؟

با اين محاسبات بهنظر ميرسد مسافرت هوايي در ايران در هر ساعت پرواز گرانتر از هر ساعت پرواز مسافرت به خارج از ايران به حساب مسافر تمام ميشود. بنابراين در آينده نزديك و بهويژه در نوروز بايد شاهد اتفاقات ناخوشايندي در مسافرتهاي هوايي داخلي باشيم.

Behrang
28-01-2009, 15:20
به نظر شما مقایسه فوق بین قیمت پروازهای داخلی و خارجی درسته؟

[Only registered and activated users can see links]

emint
28-01-2009, 15:33
به نظر شما مقایسه فوق بین قیمت پروازهای داخلی و خارجی درسته؟

[Only registered and activated users can see links]

بله من هم با شما موافقم . برآورد هزينه يك ساعت پرواز داخلي زياد سخت نبود كه بيان اينجوري پيچش بدن.
البته برخي موارد را خوب گفته مثلا رقابتي بودن بازار براي تعيين نرخ ولي خوب ايران رقابتي نيست و ساعتي است كه فكر كنم نرخ استاندارد 59 دلار ميباشد.

حالا كاري به اين نويسنده نداريم ولي خيلي زشته براي كشور بزرگي همچون ايران سر نرخ بليط هواپيما اينجوري عزاداري به پاكنن.

فكر كنم فردا شهرداري ياسوج هم به دليل افزايش نرخ بليط هواپيما از هواپيمايي كشوري شكايت ميكنه.

Shahrokh
28-01-2009, 16:28
نويسنده اين مطلب كوچكترين تخصصي درباره هوانوردي نداشته و تنها مطالب عامه پسند و فاقد هرگونه ارزشي رو بيان كرده.
نظر تمام كارشناسان و ارلاينها اينه كه قيمتها آزاد بشه. اون وقت هركسي تكليف خودش رو ميدونه. اين حرفا كه مردم از سفر محروم ميشن چرندياتي بيش نيست. هم اكنون 6.7 درصد سفرها در مسيرهايي كه پرواز وجود داره با هواپيما انجام ميشه و در مجموع 2.4 درصد از كل سفرهاي انجام شده در كشور با هواپيما بوده. پس قشر وسيعي از هواپيما استفاده نميكنند كه با گرون شدن بليط محروم بشن. حركت سازمان تعزيرات هم كاملا احمقانه بوده

حالا توجهتن رو به مقايسه زير جلب ميكتم:

تهران-اصفهان
اتوبوس سيرو سفر: 10000 تومان ، رويال (اوتوبس تو مايه هاي فرست كلاس) 15000 تومان
هواپيما : 23000 تومان
نتيجه قيمت بليط هواپيما 2.3 برابر اتوبوس
قيمت اتوبوس 200 ميليون تومان ظرفيت 40 نفر
قيمت هواپيماي فوكر 100 : 40 ميليون دلار برابر با 40000 ميليون تومان ، ظرفيت 106 نفر ، براي 40 نفر برابر با حدودا 15000 ميليون تومان برابر با 15 ميليارد تومان
نتيجه قيمت هواپيما 75 برابر اتوبوس

هزينه سوخت و نگهداري و كرو و ... پيش كش

Shahrokh
28-01-2009, 17:17
با يكي از مسئولاي شركت فرودگاه ها صحبت ميكرديم ميگفت قيمت نون سنگك از 100 تومان به 500 و 1000 تومان هم رسيده كسي صداش در نمياد و چون كيفيت بهتر شده مردم راضي هم هستن اون وقت بليط 15 درصد زياد شده همه عزا گرفتن.
درباره اين 15 درصد هم بگم قضيه از چه قراره:
كشوري پيشنهاد افزايش قيمت به ميزان 30 درصد رو داده بوده اما دولت با 15 درصد موافقت كرده. معيار هم اين بوده كه تهران مشهد بشه 50000 تومان نه بيشتر

فانتوم 1
28-01-2009, 20:56
سعيد حسامي مديرعامل شركت هواپيمايي هما گفته است: « قيمت بليت در دنيا ساعتي 300يورو است اما در ايران حتي با افزايش اخير نيز اين قيمت به ساعتي حدود 35 هزار تومان رسيده و قابل مقايسه با خارج از كشور نيست.

اقای حسامی عزیز در اروپا حداقل دستمزد 800 یورو اما در ایران 220 هزار تومان یا 220 یورو است
لطفا اون چیزی که به نفع خودتونه را فقط مقایسه نکنید

Shahrokh
28-01-2009, 21:24
سعيد حسامي مديرعامل شركت هواپيمايي هما گفته است: « قيمت بليت در دنيا ساعتي 300يورو است اما در ايران حتي با افزايش اخير نيز اين قيمت به ساعتي حدود 35 هزار تومان رسيده و قابل مقايسه با خارج از كشور نيست.

اقای حسامی عزیز در اروپا حداقل دستمزد 800 یورو اما در ایران 220 هزار تومان یا 220 یورو است
لطفا اون چیزی که به نفع خودتونه را فقط مقایسه نکنید

اينكه بگيم در اروپا دستمزد اينقدر هست و اينجااينقدر براي مقايسه قيمت پيتزا و همبرگر و گوجه فرنگي و خيارشور خوبه نه صنعت بسيار لوكسي كه زير و بمش خارجي هست.
صنعت هوانوردي درايران به هيچ وجه به كسي بدهكار نيست
دوباره به اين جمله توجه كنيد:
هم اكنون 6.7 درصد سفرها در مسيرهايي كه پرواز وجود داره با هواپيما انجام ميشه و در مجموع 2.4 درصد از كل سفرهاي انجام شده در كشور با هواپيما بوده.
اين يعني در نبود هواپيما حمل و نقل كشور فلج نميشه و كساني كه از هواپيما استفاده ميكنند اقليت خاصي هستند كه بايد هزينه استفاده از هواپيما رو بپردازند
تا همين 1 ماه پيش بليط در بازار سياه تا 200 هزار تومان هم به فروش ميرفته. اون وقت كي سود برده؟ آژانسهاي متخلف و دلالان . ارلاين بدبخت ميمونه هزين هاي سرسام آور
اگه دوست داريد صنعت هوانوردي كشور نابود بشه من توصيه ميكنم كه اين قيمتهاي مصوب از سوي هواپيمايي كشوري همينطور بمونه. مطمئن باشيد چند سال ديگه چيزي از ارلاين ها باقي نمونه. اگه واقعا دلتون به حال هواپيمايي اين مملكت ميسوزه قيمتها بايد آزاد بشن تا هر ارلايني هر قيمتي كه دلش خواست بگيره. اونوقت بازار به تعادل برسه. اونوقت شركتهاي LCC وارد كار ميشن و شايد با قيمت كمتر از حالا تونستند مسافر جابجا كنند و اون وقت ايران ار به خودش مياد و ساختار عريض و طويلش رو اصلاح ميكنه تا بتوته تو بازار رقابتي دوام بياره و ... الان بعضي LCC ها به قدري ارزون شده اند كه ميتونن با قطار رقابت كنن. اما اين ها وقتي اتفاق ميفته كه بازار آزاد شه. اصلا فكر نكنيد آزاد شدن قيمت بليط به ضرر هست. اشكالي داره براي تهران كيش بجاي 60 هزار تومن 120 هزار تومن بدين ولي تو پاساژهاي كيش كمتر خريد كنيد؟ اونهايي هم كه قصد سفرشون ماموريت كاري هست كه سازمانشون پول بليطشون رو ميده و لابد كارشون اينقدر ارزش داره كه بهاي بيشتري براي بليط بدن.

MAJID
29-01-2009, 08:21
مگه درآمد ما دلار یا یورو که باید هزینه ها دلاری و یورویی پرداخت بشه؟؟ :(( X-(

colorfull_boys
30-01-2009, 01:21
نويسنده اين مطلب كوچكترين تخصصي درباره هوانوردي نداشته و تنها مطالب عامه پسند و فاقد هرگونه ارزشي رو بيان كرده.
نظر تمام كارشناسان و ارلاينها اينه كه قيمتها آزاد بشه. اون وقت هركسي تكليف خودش رو ميدونه. اين حرفا كه مردم از سفر محروم ميشن چرندياتي بيش نيست. هم اكنون 6.7 درصد سفرها در مسيرهايي كه پرواز وجود داره با هواپيما انجام ميشه و در مجموع 2.4 درصد از كل سفرهاي انجام شده در كشور با هواپيما بوده. پس قشر وسيعي از هواپيما استفاده نميكنند كه با گرون شدن بليط محروم بشن. حركت سازمان تعزيرات هم كاملا احمقانه بوده

حالا توجهتن رو به مقايسه زير جلب ميكتم:

تهران-اصفهان
اتوبوس سيرو سفر: 10000 تومان ، رويال (اوتوبس تو مايه هاي فرست كلاس) 15000 تومان
هواپيما : 23000 تومان
نتيجه قيمت بليط هواپيما 2.3 برابر اتوبوس
قيمت اتوبوس 200 ميليون تومان ظرفيت 40 نفر
قيمت هواپيماي فوكر 100 : 40 ميليون دلار برابر با 40000 ميليون تومان ، ظرفيت 106 نفر ، براي 40 نفر برابر با حدودا 15000 ميليون تومان برابر با 15 ميليارد تومان
نتيجه قيمت هواپيما 75 برابر اتوبوس

هزينه سوخت و نگهداري و كرو و ... پيش كش
آقا شاهرخ عزیز اولا اخه این چه مقایسه ای که شما می کنی؟ مگه کسی گفته که اتوبوس عالیه؟ همه چیز تو کشور گرون شده. بلیت هواپیما هم گرون شده. مساله اینه که تو این سایت کسی گلایه از گرونی گوجه نمی کنه. این سایت هواپیماییه. منطقی هم هست که فقط گرونی بلیت هواپیما رو بنویسن. دوما یعنی اگه همه مردم از همواپیما استفاده می کردن بلیت گرون نمی شد؟ تازه دلیلی نداره چون 2.4 درصد از سفرهای داخل کشور هواییه پس بلیت گرون بشه. البته بازم می گم همه چیز گرون شده. طبیعیه که اینم گرون بشه.

Shahrokh
30-01-2009, 02:05
آقا شاهرخ عزیز اولا اخه این چه مقایسه ای که شما می کنی؟ مگه کسی گفته که اتوبوس عالیه؟ همه چیز تو کشور گرون شده. بلیت هواپیما هم گرون شده. مساله اینه که تو این سایت کسی گلایه از گرونی گوجه نمی کنه. این سایت هواپیماییه. منطقی هم هست که فقط گرونی بلیت هواپیما رو بنویسن. دوما یعنی اگه همه مردم از همواپیما استفاده می کردن بلیت گرون نمی شد؟ تازه دلیلی نداره چون 2.4 درصد از سفرهای داخل کشور هواییه پس بلیت گرون بشه. البته بازم می گم همه چیز گرون شده. طبیعیه که اینم گرون بشه.

دوست عزيز اونچه من گفتم واقعيت هست و نظر تمام كارشناسها و دست اندركارهاي هوانوردي كشور . مطمئن باشيد با وضعيت فعلي كه نرخها توسط هواپيمايي كشوري به ارلاينها تحميل ميشه حتي اگه تحريم هم نباشيم وضع ارلاينهامون خيلي خوب نميشه. مقايسه اي هم كه بااتوبوس كردم كاملا صحيح هست و بر مبناي اصول حمل و نقل است. البته من فقط مبلغ لازم براي تشكيل ناوگان رو مثال زدم و قيمت سوخت و خدمه و هزينه بهره برداري رو نگفتم چون تفاوت سر به فلك ميكشه. نميدونم اشكالش چي هست كه شما قبول نميكنيد. حتي خود مسئولاي هواپيمايي كشوري هم قبول دارن كه اين وضعيت درست نيست اما به دليل ملاحظاتي نرخها آزاد نميشه.
اگه دست من بود حداقل نرخ تهران كيش رو ميكردم رفت و برگشت حداقل 300 هزار تومان. چه طور مسافرهاي كيش كلي پول هتل ميدن و تو بازارهاي كيش چمدون چمدونم ميليوني خريد ميكنن (عمدتاً آت و آشغال) خوب يه خورده هم پول بليط هواپيما بدن ديگه!

Behrang
30-01-2009, 11:36
شاهرخ جان کاملا حق با شماست.

:-1 :-1 :-1 :-1 :-1

اما من یک سوال دارم . در همین شرایط فعلی و با همین قیمت ها بین قیمت بلیط های داخلی و خارجی برای هر ساعت صندلی پرواز اختلاف زیادی وجود داره. مگه در پروازهای طولانی هزینه ها اینقدر پایین میاد ؟ در غیر اینصورت ضرر ایرلاین ها در پروازهای خارجی بیشتر از پروازهای داخلیه. اینطور نیست؟

3iavash
30-01-2009, 12:52
تهران-اصفهان
اتوبوس سيرو سفر: 10000 تومان ، رويال (اوتوبس تو مايه هاي فرست كلاس) 15000 تومان
هواپيما : 23000 تومان
نتيجه قيمت بليط هواپيما 2.3 برابر اتوبوس
قيمت اتوبوس 200 ميليون تومان ظرفيت 40 نفر
قيمت هواپيماي فوكر 100 : 40 ميليون دلار برابر با 40000 ميليون تومان ، ظرفيت 106 نفر ، براي 40 نفر برابر با حدودا 15000 ميليون تومان برابر با 15 ميليارد تومان
نتيجه قيمت هواپيما 75 برابر اتوبوس

هزينه سوخت و نگهداري و كرو و ... پيش كش

من کاملاً با آزاد شدن بازار هر چیزی منجمله صنعت هواپیمایی موافقم. اگه میخوایم پیشرفتی داشته باشیم باید بازار رقابتی بشه.این خیلی بدیهیه و اصلاً نیازی به مقایسه با اتوبوس نیست! اصلاً این موضوع یه کمی خنده داره که تو ایران هر ایرلاینی با هر نوع هواپیمایی و با هر سطح سرویسی باید از یک لیست قیمت تحمیلی که هیچ کد.م از این فاکتورها توش لحاظ نشده پیروی کنه.

جدای از این با مقایسه ی شما موافق نیستم.دلایل:
-تهران-اصفهان سیر و سفر 7000 تومن نه 10000
-قیمت اکثر هواپیماهای تو ایران با توجه به سن و سال و ... فکر نمیکنم 40 میلیون دلار باشه و کمتره- حالا اگه بخاطر تحریم برا ما گرون در میاد بحثش جداست.
-یه اتوبوس در 24 ساعت خیلی بخواد هنر کنه یک بار رفت و برگشت تا اصفهان بره ولی اگه درست از هواپیما استفاده کنند شاید بتونه پنج شش بار یا بیشتر این مسیر رو بره یعنی هواپیما مثل f100 بیش از 1200 نفر رو میتونه تو 24 ساعت جابجا کنه ولی اتوبوس نهایت 80 نفر یعنی حدود 14 برابر.
-در آخر از کجا معلوم قیمت بلیط اتوبوس زیادی نیست؟ من که هز چی اتوبوس دار دیدم مقدار زیادی تومن درآمد داره ;)

Shahrokh
30-01-2009, 17:17
من کاملاً با آزاد شدن بازار هر چیزی منجمله صنعت هواپیمایی موافقم. اگه میخوایم پیشرفتی داشته باشیم باید بازار رقابتی بشه.این خیلی بدیهیه و اصلاً نیازی به مقایسه با اتوبوس نیست! اصلاً این موضوع یه کمی خنده داره که تو ایران هر ایرلاینی با هر نوع هواپیمایی و با هر سطح سرویسی باید از یک لیست قیمت تحمیلی که هیچ کد.م از این فاکتورها توش لحاظ نشده پیروی کنه.

جدای از این با مقایسه ی شما موافق نیستم.دلایل:
-تهران-اصفهان سیر و سفر 7000 تومن نه 10000
-قیمت اکثر هواپیماهای تو ایران با توجه به سن و سال و ... فکر نمیکنم 40 میلیون دلار باشه و کمتره- حالا اگه بخاطر تحریم برا ما گرون در میاد بحثش جداست.
-یه اتوبوس در 24 ساعت خیلی بخواد هنر کنه یک بار رفت و برگشت تا اصفهان بره ولی اگه درست از هواپیما استفاده کنند شاید بتونه پنج شش بار یا بیشتر این مسیر رو بره یعنی هواپیما مثل f100 بیش از 1200 نفر رو میتونه تو 24 ساعت جابجا کنه ولی اتوبوس نهایت 80 نفر یعنی حدود 14 برابر.
-در آخر از کجا معلوم قیمت بلیط اتوبوس زیادی نیست؟ من که هز چی اتوبوس دار دیدم مقدار زیادی تومن درآمد داره ;)

نه ديگه نشد! من كه عرض كردم هزينه سوخت و بهره برداري و كرو رو هم هست اون موقع نميشه گفت كه در شبانه روز اتوبس يك بار ميره و مياد ولي هواپيما چنين بار.
اصلا اينطور بگيم:
هزينه انتقال 40 عدد مسافر بااتوبوس رو حساب كنيم كه بايد هزينه سوخت، لوازم يدكي اتوبوس، حقوق راننده و عوارض پاركينگ و عوارض جاده و خرجهاي متفرقه خودرو رو در بر بگيره
هزينه انتقال 100 نفر مسافر رو با فوكر 100 هم در نظر بگيريم كه بازهم شامل سوخت، خدمه، غذا، كيتريگ، هندلينگ، نگهداري هواپيما و ... ميشه.
اونوقت قضاوت كنيد

Shahrokh
30-01-2009, 17:26
شاهرخ جان کاملا حق با شماست.

:-1 :-1 :-1 :-1 :-1

اما من یک سوال دارم . در همین شرایط فعلی و با همین قیمت ها بین قیمت بلیط های داخلی و خارجی برای هر ساعت صندلی پرواز اختلاف زیادی وجود داره. مگه در پروازهای طولانی هزینه ها اینقدر پایین میاد ؟ در غیر اینصورت ضرر ایرلاین ها در پروازهای خارجی بیشتر از پروازهای داخلیه. اینطور نیست؟

دقيقا درسته بهرنگ جان. پروازهاي طولاني نسبت به پروازهاي كوتاه سود ده تر هستند. علت اول اينه كه هر نشست و برخاست يك سري هزينه هاي ثابت داره. به عنوان مثال تعرفه فرودگاهي بابت نشست و برخاست ثابت هست در نتيجه ارلاين براي 4 مسير 500 كيلومتري بايد 4 برابر بيشتر در مقايسه با يك مسير 2000 كيلومتري عوارض فرودگاهي بپردازه.
علت دوم اينكه بسياري از هزينه ها و قطعات هواپيما به سيكل پروازي مربوط ميشه نه ساعت پروازي. به عنوان مثال عمر لاستيكهاي هواپيما بر حسب نشست و برخاست هست و مثلا هواپيمايي كه مسيرهاي كوتاه بره زودتر نياز به تعويض لاستيك داره
علت سوم اينكه هواپيماها در پروازهاي دوربرد زمان بيشتري رو ميتونن در ارتفاع بهينه پرواز كنند. همونطور كه ميدونيد كارايي هواپيما از لحاظ راندمان در ارتفاعات بالا ماكزيمم هست. اما در پروازهاي كوتاه هواپيما فرصت پيدا نميكنه به اون ارتفاع برسه و اگرهم برسه زمان زيادي نميتونه در اون ارتفاع باشه و بايد سريعا شروع به نزول كنه. به همين خاطر هست كه در مسيرهاي كوتاه از هواپيماهاي توربوپراپ استفاده ميشه . البته نه در ايران! به عنوان مثال در مسيرهاي مثل تهران اصفهان هواپيماهاي توربوپراپ كارايي بهتري در مقايسه با توبوفن ها دارند

نتيجه اينكه ارلاينها هم اكنون مايل هستند كه در مسيرهاي كمتر از يك ساعت پرواز نكنند و هرچي پرواز طولاني تر سود هم بيشتر (يا به عبارتي در وضع فعلي ضرر كمتر)