PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : يک فروند هواپيماي آموزشي در کرج سقوط کرد



Behrang
15-08-2009, 08:38
سازمان آتش نشاني کرج اعلام کرد: يک فروند هواپيماي تک موتوره آموزشي صبح امروز شنبه پشت پمپ بنزين منطقه "پلنگ آباد" ماهدشت کرج سقوط کرد.

به گزارش سازمان آتش نشاني، اين حادثه ساعت هشت و12 دقيقه صبح به اين سازمان اطلاع داده شد و ماموران آتش نشاني و دستگاههاي مسوول بلافاصله در محل حادثه حضور يافتند.
از علت سقوط اين هواپيما اطلاعي در دست نيست.
براساس اعلام سازمان آتش نشاني کرج، در اين حادثه هر دو سرنشين اين هواپيما جان خود را از دست دادند.
اين هواپيما که از فرودگاه پيام کرج برخاسته بود پس از سقوط در نزديکي همين فرودگاه دچار آتش سوزي شد که توسط آتش نشانان خاموش گرديد.

Friendship_Pilot
15-08-2009, 08:49
هواپیما از نوع Blue Bird (ساخت ایران) و متعلق به مدرسه خلبانی هما بوده و در Radial 270 درجه نسبت به فرودگاه پیام و فاصله 10 مایلی به زمین برخورد کرده

متاسفانه آقایان روستایی (معلم) و تاجبخش (دانشجو) در این سانجه کشته شدند.

[-O<

مدرسه خلبانی هما تصحیح شد - با سپاس

CoPilot-Naft
15-08-2009, 08:55
دوست عزیز blue bird متعلق به آموزشگاه هماست ، معراج blue bird نداره لطفا دقت کنین معراج تکنام و سسنا و دایموند داره که تا الان حادثه نداشتن البته داشتن فقط در آسیب به بدنه

Friendship_Pilot
15-08-2009, 10:11
این خبرگزاریها درس نمیگیرند - دسته گلی دیگر از ایرنا

عکس F-16 درباره خبر سقوط هواپیمای Blue Bird مدرسه خلبانی هما

http://www.irna.ir/View/FullStory/?NewsId=634003

خیلی مسخره است

mohammadATR
15-08-2009, 10:32
دوستان کسی از جزئیات دقیق سانحه خبر نداره؟ :-/

ماه
15-08-2009, 11:51
يک منبع موثق در فرودگاه پيام کرج گفت: هواپيماي تک موتوره اي که صبح امروز شنبه در نزديکي اين فرودگاه سقوط کرد، در حال آموزش بود.

اين منبع که مايل نبود نامش ذکر شود، در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: در اين هواپيما، خلبان "رامون روسايي" متولد سال 1356 در حال آموزش دادن به "حسام تاجبخش" متولد سال 1361 بود که دچار سانحه شد و سقوط کرد.
وي با اشاره به اينکه هر دو سرنشين اين هواپيماي آموزشي جان خود را از دست داده اند، گفت: هنوز علت سقوط اين هواپيما مشخص نشده است و به بررسي هاي بيشتر نياز دارد.
اين هواپيما پشت پمپ بنزين منطقه پلنگ آباد ماهدشت کرج سقوط کرد و دچار آتش سوزي شد که آتش نشانان بلافاصله آن را خاموش کردند.

داوديان
15-08-2009, 12:09
اي خدا .....
بازم سانحه . وقتي سايت رو باز كردم شكه شدم.خبر رو يكي از دوستام بهم داد . منم واسه اطمينان اومدم سايت سر بزنم ... كه ديدم يكي از رفقا رو باز از دست دادم . رامون روستايي هم استاد و هم رفيق ... خدا بيامرزدش
فقط خدا رحم كنه

ماه
15-08-2009, 12:14
http://www.privateimage.com/images/iwpvbf21oa45wsgvp2hm_thumb.jpg (http://www.privateimage.com/viewer.php?file=iwpvbf21oa45wsgvp2hm.jpg)

http://www.privateimage.com/images/dkic1le5ttxtuqu9i93o_thumb.jpg (http://www.privateimage.com/viewer.php?file=dkic1le5ttxtuqu9i93o.jpg)

گالری عکس و فیلم - مرکز آموزشهای هوایی هما

http://homaatc.com/gallery.html

بامداد
15-08-2009, 12:49
واقعا بابته اين حادثه متاسفم و به دوستاني كه عزيزي از دست دادند تسليت مي گم .

دوستان كسي در رابطه با تعداد سوانحي كه هواپيماي Blue Bird داشته و اين كه هر كدام از سوانح مربوط به كدام سازمان و شركتي بوده اطلاعي در دست داريد ؟

از دوستان اگر كسي تجربه پرواز با اين پرنده رو داره خوشحال مي شم كه نظرش رو در رابطه با اين هواپيما بدونم .

AMIN TOMARI
15-08-2009, 13:31
دوستان به احتمال خیلی زیاد داشتن لو میپریدن چون ردیال 270 پیام منطقه ای عالی برای فرود اضطراریه
متاسفم که عبرت نمیگیرن از لو پریدن

WhiteSwan
15-08-2009, 13:47
دوستان به احتمال خیلی زیاد داشتن لو میپریدن چون ردیال 270 پیام منطقه ای عالی برای فرود اضطراریه
متاسفم که عبرت نمیگیرن از لو پریدن

امین جان، احتمال Structural Damage در اثر لود فاکتور زیاد هم هست چون منابع ناشناس(!!!) گفتن در حال تمرین بوده...
والله از این سرطان (بلو برد) هر چی بگی بر میاد!
برای سومین بار در یکی دو ماه اخیر میگم؛متاسفم، خدا به خانواده این عزیزان صبر بده. :-7

amin_7
15-08-2009, 13:53
واقعا بابته اين حادثه متاسفم و به دوستاني كه عزيزي از دست دادند تسليت مي گم .

دوستان كسي در رابطه با تعداد سوانحي كه هواپيماي Blue Bird داشته و اين كه هر كدام از سوانح مربوط به كدام سازمان و شركتي بوده اطلاعي در دست داريد ؟

از دوستان اگر كسي تجربه پرواز با اين پرنده رو داره خوشحال مي شم كه نظرش رو در رابطه با اين هواپيما بدونم .
منم درگذشت این عزیزان را به خانوادهاشون تسلیت میگم و امیدوارم این قاتل دانشجویان خلبانی و معلمین خلبان هرچه زودتر از ناوگان آموزشی کشور خارج شود.
این 7 حادثه این هواپیما بوده!!!!!!
دلیل استفاده از این هواپیما هم قیمت پایین تره هر ساعت پرواز هست!!!!

Friendship_Pilot
15-08-2009, 14:00
دوستان به احتمال خیلی زیاد داشتن لو میپریدن چون ردیال 270 پیام منطقه ای عالی برای فرود اضطراریه
متاسفم که عبرت نمیگیرن از لو پریدن

شما خودت احتمال میدی خودتم رو احتمال خودت محکوم میکنی و تاسف میخوری که چرا عبرت نمیگیرند ؟؟؟ :-10

چطور پشت سر و در غیاب خلبانی که زنده نیست تا از خودش دفاع کنه از این نتیجه گیریها میکنید ؟ X-(

متاسفم برای امثال خودم که اگه روزی دیگه نباشیم پشت سرمون چه احتمالاتی که نمیدهند و چه محاکماتی که نمیکنند... :-w

شاید در نهایت مشخص بشه که واقعا اینطور بوده...اما از نظر عرفی و اخلاقی من و شما مجاز نیستیم از این نظریه پردازی های عجولانه کنیم...هر چند که بعدا ثابت بشه نظرمون درست بوده اما ارزشی نداره :-$

Navid Tomcat
15-08-2009, 14:03
بازم تسليت عرض مي كنم فكر كنم تا اخر سال بايد اين روبان سياه گوشه سايت بمونه :(( :(( شايد بهتره بگيم روبان هاي سياه اميدوارم اين اخريش باشه
:-79 :-79

WhiteSwan
15-08-2009, 14:12
دلیل استفاده از این هواپیما هم قیمت پایین تره هر ساعت پرواز هست!!!!

جسارتاً موافق نیستم، چون مثلاً تکنام هم از نظر هزینه سوخت و هم تعمیر و نگهداری کم هزینه تره ضمن اینکه موتور هواپیماها هم یکسان هستند (Rotax)
دلیل استفاده از این هواپیما سیاست غلطی در مورد محصولات ساخت ایران هستش که چند سال دنبال شد. بیشتر موضوع رو باز نمی کنم چون بحث از موضوع اصلی منحرف می شه.

تامكت1
15-08-2009, 14:43
دوستان به احتمال خیلی زیاد داشتن لو میپریدن چون ردیال 270 پیام منطقه ای عالی برای فرود اضطراریه
متاسفم که عبرت نمیگیرن از لو پریدن


اولا که هنوز معلوم نیست چه اتفاقی افتاده.
دوما پرواز های آموزشی شامل پرواز های ارتفاع پایین هم میشه مثل تمرین فرود اضطراری !

سوما هواپیماهای blue bird شرکت هما به دفعات زیاد دچار Engine Failure (از کار افتادن موتور) شده بودند و بعید هم نیست که این بار هم نقص فنی هواپیما (مثل Eng. Fire) حادثه ساز شده باشه !

و فقط مثل دفعات قبل می تونیم به خانواده های داغ دار، استاتید و دانشجویان هما تسلیت بگیم.

روحشان شاد.

50fx50
15-08-2009, 15:10
ضمن عرض سلام و تسلیت به دوستان و خانواده های داغ دار.
بنده بارها و بارها با مرحوم کاپیتان روستایی پرواز کردم.ایشون اصلا آدمی نبودند که بخوان پا رو از قوانین فراتر بگذارند (مثلا زمانی که نیاز نیست بخواهند low بپرند)مگر اینکه به قول دوستان به خاطر آموزش بوده باشه.باید منتظر بود و دید که اشکال اصلی در کجا بوده.

MARARIMA
15-08-2009, 16:43
نمیدونم چی بنویسم ! به همه تسلیت میگم، مخصوصا شاگردای کاپتان روستایی
واقعا نمیدونید امروز چه حالی شدیم تو مرکز وقتی این خبر به ما رسید ولی خوب سانحه جزیی از هوانوردیه و ممکن واسه من و شما هم رخ بده
ممنون از دوستان بابت این تاپیک

روحشون شاد یادشون گرامی

Jimbokhepel
15-08-2009, 17:30
عکس های دلخراش این سانحه

http://www.irna.ir/View/FullStory/Photo/?NewsId=635161


روحشان شاد

Reza Zr1
15-08-2009, 17:52
من هم تسليت ميگم اين روزا پشت هم سانحه پيش مياد روزهاي سختيه

روحشون شاد :-7

Aviation-Safety
15-08-2009, 18:29
واقعآ متاسفم و تسلیت می گم . واقعآ نوع سانحه و آتشسوزی جز سوانح دلخراش آموزشی به حساب می آید.

این چندمین سانحه این هواپیما هست و به دلایل فنی بسیار زیادی و افرادی که با این هواپیما آموزش دیده اند واقعآ هواپیمای قابل اعتمادی نمی باشد و سوابق فنی جالبی از زمان اولین پرواز تاکنون ندارد.
متاسفانه تا زمانی که تمام این هواپیماها در آموزشگاه هما دچار سانحه نشوند از خظ پرواز خارج نخواهند شد!! متاسفم.

Mahmood Mokhtari
15-08-2009, 19:23
با تشکر از جناب jimbokhepel

http://www.irna.ir/NewsMedia/Photo/Larg_Pic/2009/8/15/img633859465948437500.JPG

http://www.irna.ir/NewsMedia/Photo/Larg_Pic/2009/8/15/img633859466282187500.JPG

http://www.irna.ir/NewsMedia/Photo/Larg_Pic/2009/8/15/img633859466544687500.JPG

http://www.irna.ir/NewsMedia/Photo/Larg_Pic/2009/8/15/img633859466881406250.JPG

http://www.irna.ir/NewsMedia/Photo/Larg_Pic/2009/8/15/img633859467893125000.JPG

http://www.irna.ir/NewsMedia/Photo/Larg_Pic/2009/8/15/img633859468190937500.JPG

http://www.irna.ir/NewsMedia/Photo/Larg_Pic/2009/8/15/img633859468584687500.JPG

Avenger
15-08-2009, 19:41
تسلیت میگم به خانواده های بازماندگانی که باید در چنین هواپیماهایی آموزش ببینند...بنده های خدا میخواستند خلبان بشوند و به امید این که روزی بتونند در هواپیماهای بهتر و بزرگتر پرواز کنند روی پرنده ی آبی می پریدند.زمانی تبلیغات وسیعی برای پرنده آبی میشد.ازون به عنوان یک هواپیمای امن و انعطاف پذیر برای آموزش خلبانان مبتدی و گرفتن PPL و همچنین یک هواپیمای تفریحی عالی ساخت داخل یاد میشد اما...
با دیدن عکسها سرنوشتشون به خوبی مشخص هست. :((
(Blue Bird)درنا
http://www.waronline.org/mideast/iran-vpk/image003.jpg

sky_destroyer
15-08-2009, 19:43
سلام

عکسهای خبرگذاری فارس هواپیمای در هم شکسته ای رو نشون میده با رجیستر TSA.
اما خبرگذاری ایرنا عکسهای خاکستر اجزاء هواپیما و اجساد سوخته رو به نمایش گذاشته.
چقدر مختلف؟؟؟!!!
منهم جا داره این سانحه دلخراش رو به جامعه هوانوردی و اعضاء محترم این سایت بخصوص کسانیکه دوستان خودشون رو از دست دادن عمیقا تسلیت بگم .

ATD
15-08-2009, 20:12
عکس های دلخراشی بود واقعا . خدا به خانوادشون کمک کنه...
به همه این فاجعه دلخراش رو تسلیت می گم...

Friendship_Pilot
15-08-2009, 20:13
عجب عکسهای دلخراشی واقعا منقلب کننده بود

اولین چیزی که از عکسها مشهوده اینه که هواپیما با شدت و سرعت با زمین برخورد کرده

اگر مثلا Low level میرفتند باید رد هواپیما چندین متر روی زمین میماند و لاشه هواپیما در محوطه چند متری متلاشی میشد

عکسها بیانگر این مطلب است که هواپیما یکجا با زمین برخورد کرده...شاید یه چیزی شبیه به Spin یا شاید عامل دیگه ای که بعدا باید کارشناسی و مشخص بشه

نکته دیگری که در عکسها مشخص است سالم ماندن یکی از 3 Blade یا به اصطلاح ملخهاست , سالم ماندن یکی از Blade ها این فرضیه را که هواپیما قبل از برخورد با زمین موتورش به هر دلیلی خاموش بوده را تقویت میکند...

MARARIMA
15-08-2009, 20:17
دلیل استفاده از این هواپیما هم قیمت پایین تره هر ساعت پرواز هست!!!!

جسارتاً موافق نیستم، چون مثلاً تکنام هم از نظر هزینه سوخت و هم تعمیر و نگهداری کم هزینه تره ضمن اینکه موتور هواپیماها هم یکسان هستند (Rotax)
دلیل استفاده از این هواپیما سیاست غلطی در مورد محصولات ساخت ایران هستش که چند سال دنبال شد. بیشتر موضوع رو باز نمی کنم چون بحث از موضوع اصلی منحرف می شه.



کاملا درسته، با نظر شما موافقم، در واقع حقیقته
مسایلی هست که جای بیانش اینجا نیست

Aviation-Safety
15-08-2009, 21:20
با توجه به آمار از آغاز پرواز این هواپیما (درنا) تاکنون تعداد 7 فروند از این نوع هواپیما دچار سانحه شده است و این تعداد سانحه برای اینگونه هواپیما در مدت بسیار کم و در یک ناحیه بسیار زیاد می باشد و بارها اساتید پروازی در مورد ایرادات فنی این هواپیما و مناسب نبودن آن برای آموزش به شرکتهای هواپیمایی و هواپیمایی کشوری گفته بودند و حتی در چند سال گذشته زمانی که آموزشگاه خلبانی هما خواستار وارد کردن هواپیماهای سسنا به کشور را بود ، هواپیمایی کشوری در صورتی با خرید و ورود این هواپیماها استقبال کرد که آموزشگاه هما باید تعدادی از هواپیماهای درنا را خریداری کند (برای حفظ بازار داخلی و استمرار تولید درنا) که متاسفانه شاهد سوانح و از دست رفتن تعدادی از این هواپیماها در آموزشگاه هما و سایر سازمان ها شده ایم.

بعضی از ایرادات هواپیمای درنا

+ ضعف ارابه فرود که با مستحکم کردن تعدادی از هواپیماهای درنا در شرکت هوافضای درنا شاهد افزایش وزن شده ایم
+ نداشتن زاویه 3 درجه نصب بال ( بالها با زاویه 0 درجه نصب شده اند و در مانور های پروازی با سرعت پایین و در فاینال بدلیل idel بودن موتور زاویه دید به شدت بالا رفته و خلبان دید کافی برای فرود ندارد که به دلیل تجربه پایین دانشجویان ، مجبور به افزایش قدرت موتور می شوند که خود مشکلاتی را در landing ایجاد می کند.
+ متناسب نبودن سازه هواپیما با موتور Rotax 914 به دلایل طراحی بدنه

qubice
15-08-2009, 21:30
فقط عرض تسلیت و افسوس ....و دیگر هیچ .....

mohammadATR
15-08-2009, 22:04
به نظر من جای گذاشتن اینجور عکس ها اینجا نیست مگه این سایت محل دیدن عکس های دلخراش و ناجوری مثل این سانحه هست؟ شاید یکی از بازماندگان و یا خویشاوندان این دو مرحوم دارن از این سایت دیدن میکنند وقتی با اون جسد تمام سوخته مواجه میشن فکر میکنید چه حالی بهشون دست میده نه انصافآ یک لحظه خودتونو بگذارید جای اونا.... X-( X-( :-w این رسمش نیست که آدم بخواد یک انسان و هم نوعش رو تو این وضعیت ببینه.نمیدونم این عکاس خبرگذاری ایرنا چقدر.............بوده :-10 :-10 :-10

WhiteSwan
16-08-2009, 07:31
اونایی که دارن تو ایران خلبانی میخونن با انگیزه ترین, با وجود ترین و جسور ترین و صبورترین علاقه مندان هواپیمایی هستند.


ببخشید، بی ربط بود...ولی به نظرم یک کلمه کم داشت!

AMIN TOMARI
16-08-2009, 09:20
اونایی که دارن تو ایران خلبانی میخونن با انگیزه ترین, با وجود ترین و جسور ترین و صبورترین علاقه مندان هواپیمایی هستند.


ببخشید، بی ربط بود...ولی به نظرم یک کلمه کم داشت!

کاملا موافقم چون کسی که بخواهد تو ایران ساعت پرواز پر کنه باید صبر اییوب داشته باشه :-w

sajjad_sd2000
16-08-2009, 09:31
با توجه به آمار از آغاز پرواز این هواپیما (درنا) تاکنون تعداد 7 فروند از این نوع هواپیما دچار سانحه شده است و این تعداد سانحه برای اینگونه هواپیما در مدت بسیار کم و در یک ناحیه بسیار زیاد می باشد و بارها اساتید پروازی در مورد ایرادات فنی این هواپیما و مناسب نبودن آن برای آموزش به شرکتهای هواپیمایی و هواپیمایی کشوری گفته بودند و حتی در چند سال گذشته زمانی که آموزشگاه خلبانی هما خواستار وارد کردن هواپیماهای سسنا به کشور را بود ، هواپیمایی کشوری در صورتی با خرید و ورود این هواپیماها استقبال کرد که آموزشگاه هما باید تعدادی از هواپیماهای درنا را خریداری کند (برای حفظ بازار داخلی و استمرار تولید درنا) که متاسفانه شاهد سوانح و از دست رفتن تعدادی از این هواپیماها در آموزشگاه هما و سایر سازمان ها شده ایم.


یعنی فدای جان کسانی که عاشق پرواز هستند یا برای امرار معاش خود و خانواده باید سفر هوائی داشته باشند برای حفظ صنعت هوائی . یعنی جان انسانها هیچ .. به نظر شما این معامله عادلانه است ؟

MARARIMA
16-08-2009, 17:32
سلام دوستان
من همین الان از مراسم این دو عزیز آمدم البته مراسم شادروان حسام بود، مراسم کاپتان رامون روستایی فردا در زادگاهشان زاهدان برگزار خواهد شد.
یه فاتحه برای این دو دوست ارجمند ما بخونید، ممنون

ماه
16-08-2009, 19:22
وزير راه و ترابري :

علت سقوط هواپيماي درنا , خطاي خلبان , پرواز در ارتفاع پايين و برخورد با كابل بوده است

ماه
16-08-2009, 19:56
سلام دوستان
من همین الان از مراسم این دو عزیز آمدم البته مراسم شادروان حسام بود، مراسم کاپتان رامون روستایی فردا در زادگاهشان زاهدان برگزار خواهد شد.
یه فاتحه برای این دو دوست ارجمند ما بخونید، ممنون

دوستان اگر از زمان و مكان مراسم زاهدان اطلاعي دارين لطفا" اعلام بفرمايين.

AMIN TOMARI
16-08-2009, 20:17
دوستان به احتمال خیلی زیاد داشتن لو میپریدن چون ردیال 270 پیام منطقه ای عالی برای فرود اضطراریه
متاسفم که عبرت نمیگیرن از لو پریدن



من تو اولین پست گفتم که لو میپریدن ولی بعضی از دوستان به من خرده گرفتن که ایشون فلان بودن بسان بودن و....

Friendship_Pilot
16-08-2009, 21:17
[quote="AMIN TOMARI":1cnhblum]دوستان به احتمال خیلی زیاد داشتن لو میپریدن چون ردیال 270 پیام منطقه ای عالی برای فرود اضطراریه
متاسفم که عبرت نمیگیرن از لو پریدن

من تو اولین پست گفتم که لو میپریدن ولی بعضی از دوستان به من خرده گرفتن که ایشون فلان بودن بسان بودن و....[/quote:1cnhblum]


سلام آقای طوماری عزیز

چند نکته محض اطلاع شما که میدانم نسبت به امور پروازی بی اطلاع نیستید و همچنین محض اطلاع آنها که کمتر مطلعند

اولا اگر منظورتان از بعضی از دوستان بنده ام که اگر به پست من مراجعه کنید عرض کردم "شاید در نهایت مشخص بشه که واقعا اینطور بوده...اما از نظر عرفی و اخلاقی من و شما مجاز نیستیم از این نظریه پردازی های عجولانه کنیم...هر چند که بعدا ثابت بشه نظرمون درست بوده اما ارزشی نداره

اظهار نظر و احتمال دادن مادامی که از روی شواهد و یا اسناد باشد نکوهیده نیست اما اظهار نظر همینجوری رو هوا بعد هم محکوم کردن کار اشتباهی است.
بنده نیز احتمالاتی دادم اما پس از آنکه عکسها را دیدم بنا به شواهد احتمالاتی دادم...
اصولا اینگونه اظهار نظرهای رو هوا و بدون استناد از امثال بنده و شما که نسبت به امور پروازی مطلع تریم بعید و عجیب است وگرنه که اگر عباس آقا سبزی فروش از این حرفها بزند که کسی جبهه گیری نمیکند.

مطلب بعدی اینکه متاسفانه از آقای وزیر حرفهای نسنجیده کم نشنیدیم...نمونه اش همین تاپیک مصاحبه های وزیر راه...نمونه دیگرش همین سخن عجیبی که فرمودند بعضی هواپیماها سند ندارند...و...و...و...
در این مورد هم جناب وزیر استناد به سانحه گذشته کردند که هواپیما بوسیله دانشجوی Solo که درحال Low پریدن و شیطنت بود به کابل های فشار قوی برخورد کرد و خودش را به کشتن داد کردند.

مطلب مهمتر...از دوستانم (از معلم خلبانان و مسئولین عملیات مدرسه هما) خبر دار شدم هواپیما دچار Electrical Fire شده و شعله های آتش به کاکپیت نفوذ کرده...خلبان بلافاصه Master switch را خاموش کرده و از آنجا که در این هواپیما Fuel pump ها از Master switch به اصطلاح Energize میشود سوخت به موتور نرسیده و موتور نیز خاموش میشود (به یکی از ملخها که در عکس مشخص است که سالم مانده توجه کنید - این یعنی هواپیما با موتور خاموش و در حالی که ملخها نمیگشتند زمین خورده).
گویا هواپیما قبلا نیز سابقه Electrical problem داشته است
طبیعی است هواپیمایی که ارتفاع چندانی ندارد و خلبانش با آتش در کاکپیت و موتور خاموش مواجه میشود چنین سانحه ای بدهد

فراموش نکنید در چنین اوضاع و احوالی که هر روز صدای یک سانحه یا نقص فنی بلند میشود عجیب نیست که عیوب و ایرادات هواپیمای ساخت ایران نادیده گرفته شود و تقصیرات به گردن خلبان که دیگر زنده نیست تا از خودش دفاع کند انداخته شود...

کلا هم از نقد ها ناراحت نشو همین بحثها است که به انجمن رونق میبخشد.

Blanik
16-08-2009, 21:23
ظاهرا این هواپیما دوتا Fuel Pump داره که هردو الکتریکی هستن, درسته یا نه؟
اگر اینطوره که باید جایزه داروین رو به طراح این هواپیما داد.

بامداد
16-08-2009, 21:30
فكر كنم كه اين دومين باري است كه علت سقوط هواپيماي درنا رو برخورد با كابل اعلام مي كنند . نمي دونم اما شايد اين رو بدين صورت اعلام مي كنن كه چهره توليدات داخلي رو خراب نكنند .

WhiteSwan
16-08-2009, 21:34
ظاهرا این هواپیما دوتا Fuel Pump داره که هردو الکتریکی هستن, درسته یا نه؟
اگر اینطوره که باید جایزه داروین رو به طراح این هواپیما داد.

کاش فقط Fuel Pump بود...همونطور که امین صدر عزیز هم فرمودن، Angle of Incidence این هواپیما صفر درجه هستش!
Strut چرخها از یه نوع کامپوزیت نامعلوم (!!!) بود که در اثر کوچکترین فشاری می شکست.(بعد از یکی، دو حادثه تعویض شد)
دید خلبان در کاکپیت رو هم که نگو! در مورد شکل و شمایل و کارکرد یوک بلوبرد هم افسانه های بسیاری بین دانشجویان خلبانی هستش!

البته می فرمایند که باید نیمه پر لیوان رو هم دید...به هر حال پرواز می کنه!!! :-5

در مورد علت سانحه هم؛ من هم مثل جناب جعفری از دوستانم Cabin Fire رو شنیدم، والله اعلم!
@};-

ماه
16-08-2009, 21:40
هواپيمايي كشوري هنوز در مورد علت قطعي اين سانحه اظهار نكرده.
البته بررسي سانحه براي هواپيماهاي 7 هزار كيلو به بالا انجام ميشه.

Friendship_Pilot
16-08-2009, 21:48
هواپيمايي كشوري هنوز در مورد علت قطعي اين سانحه اظهار نكرده.

دلیل دیگری دال بر ارتباط جناب وزیر با عالم غیب

Mahmood Mokhtari
16-08-2009, 22:00
فكر كنم كه اين دومين باري است كه علت سقوط هواپيماي درنا رو برخورد با كابل اعلام مي كنند . .....

حدود 2 سال پیش همین آموزشگاه! همین نوع هواپیما! همین منطقه! ( 15/02/86 خرمدره )

http://www.privateimage.com/images/wqg4ne1cafwx2yhj1iox_thumb.jpg (http://www.privateimage.com/viewer.php?file=wqg4ne1cafwx2yhj1iox.jpg)

http://www.privateimage.com/images/7ennsd0hvn7skjnq9bu_thumb.jpg (http://www.privateimage.com/viewer.php?file=7ennsd0hvn7skjnq9bu.jpg)

http://www.privateimage.com/images/4g3etr3mmbffb4hv1i29_thumb.jpg (http://www.privateimage.com/viewer.php?file=4g3etr3mmbffb4hv1i29.jpg)

http://www.privateimage.com/images/zb68ztojdy6npjtcqg4_thumb.jpg (http://www.privateimage.com/viewer.php?file=zb68ztojdy6npjtcqg4.jpg)

http://www.privateimage.com/images/wfz62mb8zay64sxclrgg_thumb.jpg (http://www.privateimage.com/viewer.php?file=wfz62mb8zay64sxclrgg.jpg)

http://www.privateimage.com/images/26xd4zzdb2ypnd90kw_thumb.jpg (http://www.privateimage.com/viewer.php?file=26xd4zzdb2ypnd90kw.jpg)

http://www.privateimage.com/images/gjbcxsepx5aassaulj_thumb.jpg (http://www.privateimage.com/viewer.php?file=gjbcxsepx5aassaulj.jpg)

http://www.privateimage.com/images/lmkmex1ns8fo9opm02_thumb.jpg (http://www.privateimage.com/viewer.php?file=lmkmex1ns8fo9opm02.jpg)

http://www.privateimage.com/images/k6pp784p2urag8o49xxx_thumb.jpg (http://www.privateimage.com/viewer.php?file=k6pp784p2urag8o49xxx.jpg)

http://www.privateimage.com/images/8kloq1kc80gwve48utc_thumb.jpg (http://www.privateimage.com/viewer.php?file=8kloq1kc80gwve48utc.jpg)

http://www.privateimage.com/images/9gs7v1k4ty63vahmefvb_thumb.jpg (http://www.privateimage.com/viewer.php?file=9gs7v1k4ty63vahmefvb.jpg)

qubice
17-08-2009, 01:33
[quote="AMIN TOMARI":1g817de5][quote="AMIN TOMARI":1g817de5]دوستان به احتمال خیلی زیاد داشتن لو میپریدن چون ردیال 270 پیام منطقه ای عالی برای فرود اضطراریه
متاسفم که عبرت نمیگیرن از لو پریدن

من تو اولین پست گفتم که لو میپریدن ولی بعضی از دوستان به من خرده گرفتن که ایشون فلان بودن بسان بودن و....[/quote:1g817de5]


سلام آقای طوماری عزیز

چند نکته محض اطلاع شما که میدانم نسبت به امور پروازی بی اطلاع نیستید و همچنین محض اطلاع آنها که کمتر مطلعند

اولا اگر منظورتان از بعضی از دوستان بنده ام که اگر به پست من مراجعه کنید عرض کردم "شاید در نهایت مشخص بشه که واقعا اینطور بوده...اما از نظر عرفی و اخلاقی من و شما مجاز نیستیم از این نظریه پردازی های عجولانه کنیم...هر چند که بعدا ثابت بشه نظرمون درست بوده اما ارزشی نداره

اظهار نظر و احتمال دادن مادامی که از روی شواهد و یا اسناد باشد نکوهیده نیست اما اظهار نظر همینجوری رو هوا بعد هم محکوم کردن کار اشتباهی است.
بنده نیز احتمالاتی دادم اما پس از آنکه عکسها را دیدم بنا به شواهد احتمالاتی دادم...
اصولا اینگونه اظهار نظرهای رو هوا و بدون استناد از امثال بنده و شما که نسبت به امور پروازی مطلع تریم بعید و عجیب است وگرنه که اگر عباس آقا سبزی فروش از این حرفها بزند که کسی جبهه گیری نمیکند.

مطلب بعدی اینکه متاسفانه از آقای وزیر حرفهای نسنجیده کم نشنیدیم...نمونه اش همین تاپیک مصاحبه های وزیر راه...نمونه دیگرش همین سخن عجیبی که فرمودند بعضی هواپیماها سند ندارند...و...و...و...
در این مورد هم جناب وزیر استناد به سانحه گذشته کردند که هواپیما بوسیله دانشجوی Solo که درحال Low پریدن و شیطنت بود به کابل های فشار قوی برخورد کرد و خودش را به کشتن داد کردند.

مطلب مهمتر...از دوستانم (از معلم خلبانان و مسئولین عملیات مدرسه هما) خبر دار شدم هواپیما دچار Electrical Fire شده و شعله های آتش به کاکپیت نفوذ کرده...خلبان بلافاصه Master switch را خاموش کرده و از آنجا که در این هواپیما Fuel pump ها از Master switch به اصطلاح Energize میشود سوخت به موتور نرسیده و موتور نیز خاموش میشود (به یکی از ملخها که در عکس مشخص است که سالم مانده توجه کنید - این یعنی هواپیما با موتور خاموش و در حالی که ملخها نمیگشتند زمین خورده).
گویا هواپیما قبلا نیز سابقه Electrical problem داشته است
طبیعی است هواپیمایی که ارتفاع چندانی ندارد و خلبانش با آتش در کاکپیت و موتور خاموش مواجه میشود چنین سانحه ای بدهد

فراموش نکنید در چنین اوضاع و احوالی که هر روز صدای یک سانحه یا نقص فنی بلند میشود عجیب نیست که عیوب و ایرادات هواپیمای ساخت ایران نادیده گرفته شود و تقصیرات به گردن خلبان که دیگر زنده نیست تا از خودش دفاع کند انداخته شود...

کلا هم از نقد ها ناراحت نشو همین بحثها است که به انجمن رونق میبخشد.[/quote:1g817de5]

با سلام
فقط خواستم این مطلب که شما نوشته اید را یک مقدار کامل کنم :
"مطلب مهمتر...از دوستانم (از معلم خلبانان و مسئولین عملیات مدرسه هما) خبر دار شدم هواپیما دچار Electrical Fire شده و شعله های آتش به کاکپیت نفوذ کرده...خلبان بلافاصه Master switch را خاموش کرده و از آنجا که در این هواپیما Fuel pump ها از Master switch به اصطلاح Energize میشود سوخت به موتور نرسیده و موتور نیز خاموش میشود (به یکی از ملخها که در عکس مشخص است که سالم مانده توجه کنید - این یعنی هواپیما با موتور خاموش و در حالی که ملخها نمیگشتند زمین خورده)."

fuel pump :کارش در موتورهای جدید امروزی سوخت رسانی در حالت عادی نیست منظور این هست موتورهای امروزی توانایی کار کردن بدون فیول پومپ را دارند فقط fuel pump در هنگام برخاست و نشستن توصیه می شود که خطر نارسایی سوخت گرفته شود .
و اگر این هواپیما باید از fuel pump در تمامی مراحل پرواز استفاده کند این یک تراژدی برای هواپیمایی که به صورت سری تولید می شود به حساب می رود!!! و خود نشان دهنده چندین مشکل اساسی در هواپیما می باشد.

ولی در مورد اتش گرفتن هواپیما در اسمان امکانش هست و اگر تصور این رو بکنید که بدنه کامپوزیت و اتش و 80 لیتر بنزین و حرارت بالاو اکسیژن فراون شما بگوید چیزی برای برخورد با کابل برق باقی می ماند ؟؟/.

WhiteSwan
17-08-2009, 07:32
fuel pump :کارش در موتورهای جدید امروزی سوخت رسانی در حالت عادی نیست منظور این هست موتورهای امروزی توانایی کار کردن بدون فیول پومپ را دارند فقط fuel pump در هنگام برخاست و نشستن توصیه می شود که خطر نارسایی سوخت گرفته شود .
و اگر این هواپیما باید از fuel pump در تمامی مراحل پرواز استفاده کند این یک تراژدی برای هواپیمایی که به صورت سری تولید می شود به حساب می رود!!! و خود نشان دهنده چندین مشکل اساسی در هواپیما می باشد.
/.

الیته دوست عزیز، منظور از Fuel Pump در پستهای قبلی Electrical Pump بوده. موردی که شما می فرمائید بیشتر در مورد هواپیماهایHigh wing صدق می کنه. در مورد Low Wing ها به خاطر پائین تر بودن محل قرارگیری باک نسبت به موتور وجود Engine Driven Fuel Pump ضروری هستش (حتی در مورد HW ها هم تقریباً لازمه).
اما در بلو برد هر دو پمپ الکتریکی هستند که خوب به قول Blanik عزیز، میشه روی داروینیسم هم بحث کرد!!!

ضمناً دیروز با یکی از اساتیدم صحبت می کردم، ایشون هم فرمودند که این هواپیمای ایشون هم یکبار همزمان Electrical Failure وEngine Failure شده بوده که در نوع خودش بی نظیره!

MARARIMA
17-08-2009, 13:31
من دانشجوی هما هستم
نا گفته های بلوبرد زیاده !! :)

Mahmood Mokhtari
17-08-2009, 17:34
http://www.privateimage.com/images/2f5l00u14bbkjrb1kct_thumb.jpg (http://www.privateimage.com/viewer.php?file=2f5l00u14bbkjrb1kct.jpg)

تشييع پيكر مرحوم كاپيتان روستايي

http://www.aerospacetalk.ir/forum/viewtopic.php?f=104&t=18301

Diamond
17-08-2009, 20:29
من دانشجوی هما هستم
نا گفته های بلوبرد زیاده !! :)
ما همگی منتظر شنیدن ناگفته های بلوبرد از زبان آقای دانشجو هستیم! >:D< @};-

ماه
17-08-2009, 23:39
يكي از شاهدان اين حادثه به خبرنگار ايلنا علت سقوط اين هواپيماي تكموتوره را نقص فني عنوان كرد و در تشريح جزئيات اين حادثه گفت:
با از كار افتادن موتور هواپيما، خلبان ”روستايي”، هواپيما را تا نزديكي پمپ بنزين منطقه پلنگآباد ماهدشت هدايت ميكند، اما بعد از فرود، به ناگاه هواپيما منفجر ميشود.

به گفته يكي از دانشجويان اين مركز آموزشي نيز , موتور اين هواپيما نقص فني داشته است و سابقه از كارافتادگي متوالي در هفته را دارا بوده است.

اين دانشجو در گفت وگو با خبرنگار ايلنا افزود: چهارشنبه هفته گذشته نيز موتور اين هواپيما در راه بازگشت از پرواز ناوبري قزوين از كار افتاده بود كه خلبان اين آموزشگاه توانسته بود با ريكاوري موتور، سالم فرود بيايد.

Dorna
23-08-2009, 12:57
با سلام

اطلاعیه شرکت درنا درخصوص سانحه اخیر

به نام خدا
با عرض تسليت به جامعه هوانوردي ايران براي اين حادثه دردناك ، شركت هوافضايي درنا جهت اطلاع علاقه مندان صنعت هوافضا در كشور ، لازم است كه به موارد ذيل اشاره نمايد:

- هواپيماي پرنده آبي طبق استانداردهاي JAR-VLA - EASA اروپا ، گواهينامه هاي طراحي ، تايپ و توليد خود را از استاندارد پرواز هواپيمايي كشوري و با تائيد كارشناسان آن سازمان دريافت نموده است.

-تاكنون 21 فروند از اين نوع هواپيما توليد و تحويل مشتريان شده و بيش از ده هزار ساعت پرواز با اين هواپيما ثبت شده است.

-هواپيماي سانحه ديده با رجيستر EP-TSC تا زمان سانحه حدود 3000 ساعت پرواز داشته است.

-جاي تاسف است كه قبل از اعلام نظر تيم بررسي سانحه هواپيمايي كشوري ، عده اي با پيش داوري هاي عجولانه ، شركت درنا و هواپيما را عامل سانحه معرفي كرده اند.

-طبق مدارك رسمي سازمان هواپيمايي كشوري هواپيماي پرنده آبي تاكنون 5 مورد Incident ( سانحه جزئي ) و با احتساب سانحه اخير دو مورد Accident منجر به فوت داشته است كه مدارك اعلام نظر رسمي دفتر بررسي سوانح سازمان هواپيمايي كشوري موجود مي باشد ( سانحه اخير در دست بررسي است) و در هيچكدام از اين سوانح ، هواپيما عامل اصلي نبوده است. ( مانند فراموشي خلبان در تعويض جهت سلكتور سوخت ، هارد لندينگ و ...)

-در مورد سانحه اي كه در ارديبهشت ماه سال 86 منجر به فوت دانشجوي خلباني گرديد ، بر اساس اعلام رسمي تيم كارشناسي بررسي سوانح سازمان هواپيمايي كشوري ، پرواز در ارتفاع بسيار پائين خلبان بر روي بزرگراه و برخورد رادر هواپيما به كابل برق و جدا شدن سكان عمودي و در نهايت استال و عدم امكان ريكاوري به دليل نداشتن رادر علت سانحه بوده و بر اساس اطلاعات ثبت شده در FlyDat ، موتور تا لحظه برخورد به زمين بدون هيچ مشكلي كار ميكرده و حتي پس از برخورد رادر با كابل برق ، خلبان اقدام به افزايش دور موتور كرده و پس از طي مسافتي تصميم به فرود هواپيما نموده كه اين سانحه رخ داده است. فاصله مكان جدا شدن رادر تا مكان برخورد به زمين حدود 27 كيلومتر بوده است كه طي نمودن اين مسافت بدون موتور و در آن ارتفاع كم ، امكان پذير نيست.

-بديهي است كه هواپيماي پرنده آبي هم مانند ديگر هواپيماها بدون ايراد نيست و اين شركت همواره با بررسي گزارشات و پيشنهادات مشتريان سعي در ارتقاء اين هواپيما داشته است كه در نوع جديد اين هواپيما ميتوان به بهبود ديد خلبان ، انتقال يوك به داخل پنل ، راحتي بيشتر صندلي خلبان و فضاي كابين ، تغييرات در ورودي هواي موتور و سيستم گرمايش هواپيما و .... اشاره كرد . در واقع ميتوان گفت هواپيماهاي توليد شده توسط سسنا و پايپر( كه آنها هم داراي سوانح متعددي بوده اند) حاصل تجربيات چندين ساله صنعت هوانوردي آمريكا و حمايت همه جانبه از صنعت هواپيمايي آن كشور بوده است.

با احترام
روابط عمومي شركت هوافضايي درنا

Avenger
23-08-2009, 15:00
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/0/0/0/1354000.jpg

mhn2032
20-09-2009, 16:17
خدا رحمت کنه کاپیتان روستایی و حسام تاجبخش رو.
من با هواپیمابلوبرد حدود 45 ساعت پرواز دارم و با EP-TSC هم چیزی حدود 11 ساعت. حدود 10 روز قبل از سانحه هم با همین هواپیما پرواز داشتم. این هواپیما تازه موتورش تعویض شده بود. چیزی نمی خوام بگم که به کسی بربخوره ولی از این قضیه مطمئنم که کاپیتان روستایی کاری نکرده که باعث سانحه بشه (Low پریدن یا سیگار کشیدن تو کاکپیت و ...) و این که علت سانحه رو گفتن خطای خلبان مسخره ترین دلیلشونه.

iranarff
21-09-2009, 09:05
مرحوم حسام تاجبخش

http://www.postimage.org/gx1BvuSS.jpg (http://www.postimage.org/image.php?v=gx1BvuSS)

Behrang
09-11-2013, 17:31
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: پروند سقوط یک هواپیما در سال ۸۸ در کمیسیون بررسی شد و پس از بررسیها مشخص شد که شرکت تولید قطعات هواپیمایی دخیل در این پرونده، مقصر نبوده است.

مصطفی افضلیفرد سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به آخرین پروندههای در دست بررسی در این کمیسیون اظهار داشت: پرونده شکایت شرکت درنا ( طراح و سازنده قطعات هواپیما) از سازمان هواپیمایی کشور در دستور کار کمیسیون اصل ۹۰ قرار داشت که بررسیهای لازم در مورد این پرونده انجام شد و گزارش کمیسیون در این زمینه نهایی شد.

وی ادامه داد: پس از سقوط یک هواپیما در سال ۸۸ و کشته شدن ۲ نفر در این سانحه، سازمان هواپیمایی در گزارشی علت سقوط را نقص فنی هواپیما اعلام کرده بود اما شرکت درنا معتقد بود که هواپیما مشکل فنی نداشته و علت حادثه به نوع بهرهبرداری و شیوه استفاده از هواپیما باز میگردد. این نماینده مجلس افزود: شرکت درنا به دلیل گزارش شرکت هواپیمایی، به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کرد و خواستار جبران خسارات و ضرر و زیان شد. البته پس از این شکایت، شرکت هواپیمایی در گزارشی اعلام کرد که علت سقوط دلایل فنی نبوده و سقوط به نحوه استفاده مربوط میشده است.

افضلیفرد برهمین اساس تصریح کرد: کمیسیون اصل۹۰ در بررسیهای خود به این نتیجه رسید که مشکلات فنی عامل سقوط نبوده و در واقع در این زمینه حق با شرکت درنا است لذا این پرونده نهایی شده و برای رسیدگی به مجامع قضایی ارسال میشود.

FERDOWSI
09-11-2013, 18:49
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: پروند سقوط یک هواپیما در سال ۸۸ در کمیسیون بررسی شد و پس از بررسیها مشخص شد که شرکت تولید قطعات هواپیمایی دخیل در این پرونده، مقصر نبوده است.

مصطفی افضلیفرد سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به آخرین پروندههای در دست بررسی در این کمیسیون اظهار داشت: پرونده شکایت شرکت درنا ( طراح و سازنده قطعات هواپیما) از سازمان هواپیمایی کشور در دستور کار کمیسیون اصل ۹۰ قرار داشت که بررسیهای لازم در مورد این پرونده انجام شد و گزارش کمیسیون در این زمینه نهایی شد.

وی ادامه داد: پس از سقوط یک هواپیما در سال ۸۸ و کشته شدن ۲ نفر در این سانحه، سازمان هواپیمایی در گزارشی علت سقوط را نقص فنی هواپیما اعلام کرده بود اما شرکت درنا معتقد بود که هواپیما مشکل فنی نداشته و علت حادثه به نوع بهرهبرداری و شیوه استفاده از هواپیما باز میگردد. این نماینده مجلس افزود: شرکت درنا به دلیل گزارش شرکت هواپیمایی، به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کرد و خواستار جبران خسارات و ضرر و زیان شد. البته پس از این شکایت، شرکت هواپیمایی در گزارشی اعلام کرد که علت سقوط دلایل فنی نبوده و سقوط به نحوه استفاده مربوط میشده است.

افضلیفرد برهمین اساس تصریح کرد: کمیسیون اصل۹۰ در بررسیهای خود به این نتیجه رسید که مشکلات فنی عامل سقوط نبوده و در واقع در این زمینه حق با شرکت درنا است لذا این پرونده نهایی شده و برای رسیدگی به مجامع قضایی ارسال میشود.

فکر کنم شرکت درنا رو همین حساب نظر هواپیمایی کشوری، مجوزهای طراحی و ساختش باطل شده و نیمه تعطیل شده. البته تا اونجایی که من شنیدم.
اگر هواپیمایی کشوری درست بگه که هیچ! اما اگر تولید کننده مقصر نباشه، به دلیل این سقوط، والبته یه سقوط مشابه دیگه! فکر کنم این شرکت رو نابود کردن!!!